Menora v Temple Institute v Jeruzalémě. Wikimedia Commons, ariely, CC-BY-SA-PD-self
Zjevení 1, verš 12: Obrátil jsem se, abych viděl hlas, který se mnou mluvil. A když jsem se obrátil, spatřil jsem sedm zlatých svícnů.
Proč sedm zlatých svícnů? A proč symbolizují sedm církví nebo shromáždění? Proč bylo těch zlatých svícnů sedm? Abyste to pochopili, musíte se podívat do hebrejských písem. Pochází to z Exodu 25, 31-37: ..uděláš svícen z čistého zlata. Jako tepaná práce bude udělán svícen. Jeho podstavec a jeho ramena, jeho kalichy, hlavice i květy budou z jednoho kusu s ním. 32Šest ramen bude vycházet z jeho stran — tři ramena svícnu z jedné strany a tři ramena svícnu z druhé strany. 33Tři kalichy v podobě mandloňového květu budou na jednom rameni — hlavice a květ — a tři kalichy v podobě mandloňového květu budou na druhém rameni — hlavice a květ. Tak to bude na šesti ramenech vycházejících ze svícnu. 34Na samotném svícnu budou čtyři kalichy v podobě mandloňového květu — jeho hlavice a jeho květy, 35hlavice bude pod dvěma rameny z něj vycházejícími, další hlavice bude pod dalšími dvěma rameny z něj vycházejícími a další hlavice bude pod dalšími dvěma rameny z něj vycházejícími, tedy u šesti ramen vycházejících ze svícnu. 36Jejich hlavice a jejich ramena budou z jednoho kusu s ním, všechno jako tepaná práce z jednoho kusu čistého zlata. 37Uděláš sedm jeho lamp a jeho lampy se nasadí a budou osvěcovat prostor před ním.
Jde o stavbu chrámu či svatostánku a toto je zlatý svícen, který bude svítit v chrámu a který má celkem sedm ramen. Nyní v Zjevení čtete o sedmi svícnech a někteří lidé si to představují tak, že se jedná o sedm samostatně stojících svícnů. Možná ano, ale řecké slovo může znamenat také jeden společný svícen se sedmi rameny. Toto řecké slovo, luknia, může odkazovat na cokoli, co nese světlo, ať již rameno nebo samostatný svícen. Septuaginta, řecký překlad Exodu, kde se o tomto svícnu mluví, používá v podstatě stejné slovo jako řecké Zjevení. To slovo v hebrejštině je menora, sedmiramenný svícen. Ten svícen ve Zjevení je nějakým způsobem spojen s menorou v Exodu, Božím svícnem, jenž představuje Boží světlo, světlo jeho lidu.
Co to odhaluje? Svítí uvnitř chrámu. Nesvítí venku; je to obraz Božího lidu, který září Božím světlem ve tmě. Je to první skutečný obraz, další symbol církve, vedle nevěsty. Byl na svatém místě, kde mohli přebývat kněží. Církev je shromážděním kněží. Také to se nám zde říká.
Všimněte si ale, že není ve svatyni svatých. Svícen by byl tím prvním, co byste viděli, kdybyste vešli do chrámu. Tou první věcí, kterou byste uvnitř viděli, která by vás zaujala, tou by byla tato menora, tento obrovský svícen se sedmi světly. Je to to první, co byste viděli v chrámu, a je to také to první, co vidíte ve Zjevení, protože ve Zjevení jste uvedeni do Boží svatyně, do Božího zjevení, a v celé knize vidíte obrazy z chrámu, nádvoří, oltáře, číše, misky či kalichy, archu, kněze nebo ty, kteří jako kněží fungují, a je to úžasné.
Nyní je třeba říci ještě něco jiného. Toto je první hmatatelný symbol daný církvi. Co je to? Menora. Symbolem církve je menora, v té či oné podobě. Církev musí být židovská. Víte, co je národním symbolem, národním znakem Izraele? Není to Davidova hvězda, je to menora jako symbol církve, církev ve Zjevení je tímto symbolizována. To nám něco říká. Kniha Zjevení mluví hlavně o církvi v posledních dnech. Na konci času se církev musí stát mnohem více židovskou. Věřím, že to je něco, co Bůh v posledních časech dělá. Církev se bude vracet ke svým kořenům, a už se to děje, ale je v tom něco zvláštního.
Přejděme k dalšímu verši a opět se dotkneme jen něčeho. Zjevení 4, verš 5: Jochanan, Jan, je přiveden k trůnu. To další, co verš 5 říká: Z trůnu vycházely blesky, hlasy a hromy. Před trůnem hořelo sedm ohnivých pochodní, to jest sedm duchů Božích.
Teď poslouchejte, na začátku Ezechielova vidění od Boha, z jeho knihy, úplně na začátku, Ezechiel 1.4: A hle, viděl jsem toto: Od severu přichází bouřlivý vichr, velký oblak, okolo něj planoucí oheň a zář a zprostřed ní něco jako třpyt jantaru zprostřed ohně. Zjevení: Před Božím trůnem bylo sedm hořících lamp. Ezechiel viděl něco jako hořící kov uprostřed ohně.
Zjevení 4,6-7: Uprostřed trůnu a kolem trůnu čtyři živé bytosti plné očí zpředu i zezadu. 7První bytost byla podobná lvu, druhá bytost byla podobná býku, třetí bytost měla tvář jako člověk a čtvrtá bytost byla podobná letícímu orlu. Poslechněte si Ezechiela: A zprostřed ní jakoby čtyři bytosti a mají vzhled podobný člověku: 6Každá má čtyři tváře a čtyři křídla. .. Ty čtyři mají své tváře a svá křídla. 10Jejich tváře jsou podobné lidským tvářím, napravo mají všechny čtyři tváře lva, zleva mají všechny čtyři tváře býka, i tváře orla mají všechny čtyři. Zjevení: lev, býk, člověk a orel. Ezechiel: lev a býk, člověk a orel, v podstatě je to stejné. Zjevení ukazuje čtyři bytosti, které vypadají jako ty v Ezechielovi, jsou to bytosti, které mají čtyři strany. Které to jsou a co dělaly? Zjevení 4, 8: Ty čtyři živé bytosti měly každá po šesti křídlech, dokola i uvnitř plno očí. A bez přestání dnem i nocí říkají: „Svatý, svatý, svatý Pán, Bůh Všemohoucí, ten, který byl a který jest a který přichází.“
Pojďme k Izaiášovi. První vidění, všechno je první vidění. První vidění Zjevení, první vidění Ezechiel, první vidění Izaiáše. V Izaiášovi 6,3 ty bytosti říkají: "Svatý, svatý, svatý je Jahveh zástupů; celá země je plná jeho slávy!" Ve Zjevení 4,8 říkají: „Svatý, svatý, svatý Pán, Bůh Všemohoucí, ten, který byl a který jest a který přichází.“ Proč ten rozdíl? Může to být tím, že když to viděl Izaiáš, Bůh ještě na Zem nepřišel.
„Ten, který byl a který jest a který přichází.“ Zjevení je hlavně o opětovném příchodu. A co čtyři tvorové, lev, býk, člověk a orel? Zajímavé je, že v Ezechielovi jsou čtyři, čtyři tváře, čtyři strany, protože zjevení Boha, když přišel na Zemi, bylo také dáno ve čtyřech formách - čtyři evangelia, zprávy; jsou jako čtyři strany Boha na Zemi, čtyři tváře, čtyři záznamy, čtyři verze, a první z nich, Matouš, na co se zaměřuje? Na Ježíše jako na Mesiáše, na krále Izraele, který byl tou první tváří, lvem, králem, královským lvem. Druhé evangelium, Marek, se zaměřuje na Mesiáše jako služebníka Božího. Člověk činů a skutků, služebník Páně. Co je to druhé stvoření? Býk, který je služebníkem břemene. A třetí, Lukáš, se zaměřuje na Mesiáše v jeho lidskosti, jako na dokonalého člověka. To je ta třetí tvář, tvář člověka. A to čtvrté, Janovo, ta nejduchovnější zpráva, mluví o Pánu v jeho božství. Čtvrtou tváří je orel, stvoření nebes, oblohy. Lev, býk, člověk a orel.
Mohlo by být, že čtyři tváře a čtyři zvířata jsou symboly evangelií? Myslím si, že spíše naopak, že to jsou tváře a zvířata, která obklopují Boží přítomnost v nebi, a když Bůh přichází na Zemi, přijímají jinou podobu a jsou těmi obrazy, které vidíme v evangeliích.
Čtyři tváře evangelií na fresce v chrámu Hagia Sofia. Wikimedia Commons, Dosseman, CC-BY-SA-PD-4.0
Další, Zjevení 5, to je další kapitola, od šestého verše: A tu jsem spatřil, že uprostřed trůnu a těch čtyř živých bytostí a uprostřed těch starších stál Beránek jako zabitý; měl sedm rohů a sedm očí, což jest sedm duchů Božích, vyslaných do celé země. 7I přišel a vzal ten svitek z pravice sedícího na trůnu. 8A když ho vzal, čtyři živé bytosti i čtyřiadvacet starších padlo před Beránkem; každý měl harfu a zlaté misky plné kadidel, což jsou modlitby svatých. 9A zpívají novou píseň: „Jsi hoden vzít ten svitek a otevřít jeho pečeti, protože jsi byl zabit a svou krví jsi vykoupil Bohu lidi z každého kmene, jazyka, lidu a národu, 10a učinil jsi je králi a kněžími našemu Bohu; a budou kralovat na zemi.“ 11I uviděl jsem a uslyšel jsem hlas mnoha andělů okolo trůnu a těch živých bytostí a těch starších, jejich počet byl desetitisíce desetitisíců a tisíce tisíců, 12a říkali mocným hlasem: „Hoden jest Beránek, ten zabitý, přijmout tu moc a bohatství, moudrost, sílu a úctu, slávu a dobrořečení.“ 13A všechno stvoření, které je v nebi, na zemi, pod zemí i na moři, všechno, co je v nich, jsem slyšel volat: „Tomu, jenž sedí na trůnu, a Beránkovi dobrořečení, úcta, sláva i moc na věky věků!“ 14A ty čtyři živé bytosti říkaly: „Amen.“ A starší padli na tvář a poklonili se.
„Uviděl jsem uprostřed trůnu Beránka, jako by byl zabitý.“ Úžasný obraz, beránek na trůnu. Možná jsme na to tak zvyklí, že si neuvědomujeme, jak radikální to je: Beránek uprostřed trůnu. Plný význam toho lze pochopit pouze prostřednictvím hebrejštiny, prostřednictvím celé Bible. Je tu beránek z Genesis, kde Izák říká Abrahamovi: „Kde je, otče, kde je beránek?“ A Abraham odpovídá: „Bůh sám beránka opatří“. Pak v Egyptě vezmete beránka pro svůj dům, beránka na pesach/Velikonoce. Tím beránkem budou všichni osvobozeni. V Leviticu je v chrámu obětován beránek každého dne. A v Izaiášovi 53 byl veden jako beránek na porážku.
Mesiáš je Beránek. Když Jan Křtitel, Jochanan, syn kněze, který má úkol poznat a identifikovat tu správnou oběť, jako první řekl: „Hle, Beránek Boží, který snímá hříchy světa“. Beránek je uprostřed čtyř tvorů, stejně jako Mesiáš je uprostřed čtyř evangelií, která o něm mluví. Ve Zjevení se objevuje častěji jako beránek než jako cokoli jiného, a slovo beránek se ve Zjevení používá více než kdekoli jinde v celém Novém zákoně.
„Viděl jsem beránka, jako by byl zabitý“. Původní řecké slovo je přiléhavější; říká: Viděl jsem beránka doslova jako po porážce, po krvavém zabití; používá se zejména pro oběti, které se konaly na oltáři chrámu, a to za tím také stojí. Takže celým Zjevením se táhne chrám, sedm světel, oltář, archa úmluvy, svatyně svatých, kněz a beránek, musí tam být, celá Bible je spojena tajemstvím beránka, od Genesis po Zjevení. Beránek ze Zjevení je ten stejný beránek, o kterém Abraham řekl: „Bůh opatří“, ten stejný beránek ze Zjevení je u Izaiáše 53 tím beránkem vedeným jako na porážku. V Izaiáši 53 se také píše, že na konci bude povýšen, a ve Zjevení je Beránek uprostřed trůnu, je tam uprostřed, a je i uprostřed celé Bible. Celá Bible je o všem tom s beránkem. Království Boží je tak radikální, že ten, kdo vládne na trůnu, je Beránek, a ten je mocnější než cokoli jiného. Je ústředním bodem knihy Zjevení. Beránek je středobodem celé Bible, beránek je středobodem veškeré existence a našich životů. Starší se klaní Beránkovi, andělé se mu klaní, je řečeno, že se mu klaní veškeré stvořené stvoření, tak úžasný je ten Beránek. Také to ukazuje, jak důležitý a ústřední je pro naši víru kříž. Nemůžete ho vynechat, nemůžete ho minimalizovat či snížit jeho význam, je to smrt a vzkříšení, cena a oběť, láska Boha, který se za nás obětoval. To vše je zde ve Zjevení, skrze obrazy z Genesis, Leviticu a Exodu, oltář a chrám, vše je součástí toho stejného tajemství.
Podívejte se, co se stane, když se dostaneme na konec knihy Zjevení, ke Zjevení 21. Mluví se tam o Novém Jeruzalémě a hradbách města, které mají dvanáct základních kamenů, jména dvanácti apoštolů Beránka, a které je založeno jako čtverec, jeho délka a šířka, všechno je stejné.
10V Duchu mne odnesl na velikou a vysokou horu a ukázal mi svaté město Jeruzalém, jak sestupuje z nebe od Boha, 11mající Boží slávu. Jeho jas je podobný nejvzácnějšímu kameni, je jako kámen jaspis, čistý jako křišťál. 12Má velikou a vysokou hradbu, má dvanáct bran a na těch branách dvanáct andělů a napsaná jména, která jsou jmény dvanácti kmenů synů Izraele. 13Tři brány jsou na východ, tři brány na sever, tři brány na jih a tři brány na západ. 14A hradba toho města má dvanáct základních kamenů a na nich dvanáct jmen dvanácti Beránkových apoštolů. 15Ten, který se mnou mluvil, měl jako měřidlo zlatou třtinu, aby změřil město, jeho brány i jeho hradbu. 16Město je rozloženo do čtverce: jeho délka je stejná jako šířka. Změřil město tou třtinou na dvanáct tisíc stadií, jeho délka, šířka i výška jsou stejné. 17Změřil také jeho hradbu: sto čtyřicet čtyři loktů podle lidské míry, která je také mírou andělskou.
Víte, co jiného má tyto rozměry nebo tyto proporce? Svatyně svatých, takže jste přeneseni od toho prvního, co byste v chrámu viděli, což by byla světla, sedm světel, k tomu poslednímu, co byste viděli, kdybyste se dostali dovnitř, a to by byla svatyně svatých. Nový Jeruzalém je uspořádán jako svatyně svatých, kolosální, gigantická svatyně svatých, protože je tam Boží přítomnost a Boží sláva. Takže už jen to, že vidíte, co za tím všechno je, vám ukazuje spoustu dalšího.
Pojďme k další vizi, kterou můžeme spojit se Zjevením 6, kde se píše:
1I uviděl jsem, když Beránek otevřel jednu ze sedmi pečetí, a uslyšel jsem, jak jedna z těch čtyř živých bytostí řekla hromovým hlasem: „Pojď! “ 2A uviděl jsem, a hle, bílý kůň; a ten, který na něm seděl, měl luk a byl mu dán věnec; a vyšel vítězící, a aby zvítězil. 3Když otevřel druhou pečeť, uslyšel jsem, jak ta druhá živá bytost řekla: „Pojď! “ 4A vyšel jiný kůň, ohnivě rudý; a tomu, kdo na něm seděl, bylo dáno, aby vzal ze země pokoj a aby se lidé navzájem zabíjeli; a byl mu dán veliký meč. 5A když otevřel třetí pečeť, uslyšel jsem, jak třetí živá bytost řekla: „Pojď! “ A uviděl jsem, a hle, černý kůň; a ten, který na něm seděl, měl ve své ruce vahadlo. 6A uslyšel jsem cosi jako hlas uprostřed těch čtyř živých bytostí, který řekl: „Mírka pšenice za denár a tři mírky ječmene za denár. Olej a víno nezdražuj. “ 7A když otevřel čtvrtou pečeť, uslyšel jsem hlas čtvrté živé bytosti, jak řekla: „Pojď! “ 8A uviděl jsem, a hle, kůň plavý; a jméno toho, který na něm seděl, bylo Smrt, a Hádes ho doprovázel. Byla jim dána moc nad čtvrtinou země, aby zabíjeli mečem, hladem, smrtí a šelmami země.
Viktor Vasnetsov, Jezdci na koních ze Zjevení. Olej na plátně, 1887. Wikimedia Commons, CC-BY-SA-PD-art
To je samozřejmě začátek čtyř jezdců apokalypsy. Odkud to pochází? Máme k tomu něco dřívějšího, něco, co s tím souvisí? Něco tu je, a pochází to z knihy Zachariáš. Vidíte, Bůh je tak dokonalý. Zjevení dal na konec. Musíte přečíst celou Bibli, abyste té knize porozuměli. Prorok Zachariáš vidí muže jedoucího na červeném koni s dalšími barevnými koňmi v závěsu. Později vidí čtyři vozy, první s červenými koňmi, druhý s černými koňmi, třetí s bílými koňmi a čtvrtý, jak se píše ve Zjevení, s koňmi strakatými, velmi podobnými těm ve Zjevení, kteří jsou bledí či plaví, ale co jsou ti v Zachariášovi? V Zachariášovi Bůh říká andělům: řekněte prorokovi: tito hlídají Zemi. Jako by existovala andělská hlídka, která prochází celou Zemí a udržuje pořádek ve světě.
Mohlo by tedy být, že ve Zjevení - a ten rozdíl je obrovský - už nejde o hlídky udržující pořádek, ale že ti čtyři jezdci na koních teď pořádek ničí, že svět nezachovávají, ale v jistém smyslu odstraňují ze světa klid a mír? Musíme se na to však podívat v celku.
Přejděme k Zjevení 7. A uviděl jsem jiného anděla, jak vystupuje od východu slunce a má pečetidlo živého Boha. Mocným hlasem zvolal na ty čtyři anděly, kterým bylo dáno škodit zemi a moři: 3„Neškoďte zemi, moři ani stromům, dokud neoznačíme otroky našeho Boha na jejich čelech!“ 4A slyšel jsem počet označených: sto čtyřicet čtyři tisíce ze všech kmenů synů Izraele. 5Z kmene Juda je označeno dvanáct tisíc, z kmene Rúben dvanáct tisíc, z kmene Gád dvanáct tisíc. A tak dále.
Seznam kmenů se táhne celou Biblí a stále se opakuje, tytéž věci se opakují znovu a znovu, a tady je ta poslední kniha a máte tu další stejný seznam. Někteří se ptají: "Počkejte, a co ztracené kmeny, deset z těch kmenů je ztracených". No, pokud jsou tady, nemohou být úplně ztracené. Mnozí zmizeli, ale dvanáct kmenů mezi židovským lidem vždy existovalo. Dokonce i v evangeliích. Možná si to neuvědomujete, ale prorokyně Anna, která je v chrámu, když tam přinesou Mesiáše, je podle textu z kmene Ašer, byť Ašer je jedním ze ztracených kmenů. Jsou tu lidé ze všech ostatků, kteří se spojili, takže v Izraeli, mezi židovským lidem, koluje dnes krev dvanácti kmenů. Jediní dnešní Židé, kteří vědí, z jakého kmene pocházejí, jsou ti, kteří mají příjmení jako Levi, Lévai, nebo Kohen či Cahn, kněz.
Jak se to stane, když nikdo kromě nich neví, z jakého kmene pocházejí? No, Bůh to ví a nepotřebuje ancestry.com, aby věděl, kdo je kdo, že?
3„Neškoďte zemi, moři ani stromům, dokud neoznačíme otroky našeho Boha na jejich čelech!“ Zajímavé, bylo tu znamení šelmy. Nyní tu máme znamení Boží. Ve Zjevení 8 se píše: 1A když otevřel sedmou pečeť, nastalo v nebi ticho asi na půl hodiny. 2A uviděl jsem sedm andělů, kteří stáli před Bohem; a bylo jim dáno sedm polnic.
Sedm andělů, sedm šofarů či polnic, hlavní část Zjevení, a když zatroubí na šofary, nastane soud. O co tu jde? Máme k tomu nějaké vodítko, nějaký dekodér? Ano, pochází z knihy Jozue: Sedm kněží ponese sedm polnic, beraních rohů, před archou, a sedmého dne budou sedmkrát pochodovat kolem, a sedmého dne kněží sedmkrát zatroubí na šofary. Zazní dlouhý tón a když ho uslyšíte, lidé budou křičet a hradby města se zřítí a lidé půjdou přímo vpřed. Odtud to pochází. Sedm kněží, sedm šofarů, sedmkrát zatroubí a při posledním troubení se hradby Jericha zřítí. Ve Zjevení sedm andělů nahrazuje sedm kněží a nejde o Jericho, ale o starý svět. Zazní sedm šofarů. Co to odhaluje?
Peter of Peckham, Sedm polnic.14. stol. Wikimedia Commons, CC-BY-SA-PD-old
Pokud čtete Zjevení, může to být děsivé, protože ho často čteme špatně. Myslíme si, že se to všechno stane tomuto místu, našemu světu, našemu domovu, ale když porovnáte obrazy s ostatními částmi Bible, říká vám to: To, co vidíte ve Zjevení, to je Jericho. Je to pád Jericha. Pro Izraelity nebyl pád Jericha nic děsivého. Představoval vstup do Zaslíbené země. V knize Jozue je už Jozuova generace. Nejsou to ti, kteří pochybovali a zemřeli na poušti. Jsou to ti, kteří vstoupili. Jozue vstoupil. Těch sedm andělů a sedm šofarů nám říká, že je to příběh Jozue. Nejde o strach; budoucnosti se nemáme nikdy bát. Pokud jste spaseni, budoucnosti se nebojíte. Jde o vítězství. Je to o generaci konce časů. Je to generace zjevení, generace Jozue, Boží generace. Je to generace, která vstoupila do něčeho lepšího.
Zjevení je o vstupu do něčeho lepšího a to musí být váš postoj, když otevíráte tuto úžasnou knihu, nebo když prostě žijete v této kultuře nebo žijete v posledních dnech. Nemáte být v obraně, máte být v útoku, na postupu, nemáte ustupovat, máte postupovat vpřed, dobývat nová území, bojovat dobrý boj a vstoupit do toho, k čemu vás Bůh povolal. Být odvážní a sebevědomí. Každý konflikt, každý problém, který máte, je bojem, a každý boj je šancí na průlom a na vítězství. Nemůžete mít vítězství bez boje, nemůžete mít vítězství bez problému. Vědět to znamená velký rozdíl a můžete podle toho žít jinak, můžete se vypořádat jinak s problémem, jinak s hříchem, máte být jako generace Jozue. Nepocházíme z Jericha, tak proč se bojíte? Co se děje s Jerichem? Modlíme se za něj, ale nejsme z něj. Jsme ze Zaslíbené země, jsme z něčeho lepšího, a jdeme na lepší místo.
Toto je část poselství, které lze stejně jako mnoho dalších zakoupit v plném znění v různých formátech na stránkách hopeoftheworld.org.
Editovaný strojový překlad (DeepL)
Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=0aE5auVaQHc